Inauguracja Roku Matematyki na Pomorzu
21 stycznia 2015 roku Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk i rektorzy pomorskich uczelni: prof. dr hab. Bernard Lammek, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. dr hab. inż. Henryk Krawczyk, Rektor Politechniki Gdańskiej oraz prof. nadzw. Roman Drozd, Rektor Akademii Pomorskiej w Słupsku dokonali uroczystej inauguracji Roku Matematyki na Pomorzu.
Pośród wielu atrakcji znalazł się happening matematyczny przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół ze wszystkich poziomów edukacji. Na kilkunastu stoiskach na uczestników czekały rozmaite gry i zabawy inspirowane oraz związane z matematyką.
Stoiska w ramach happeningu prowadzone były przez Uniwersytet Gdański, Politechnikę Gdańską, Akademię Pomorską w Słupsku, Centrum Nauki Experyment, EduFun i inne.
Inauguracja odbyła się 21 stycznia 2015 roku w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Gdańskiego, Kampus UG w Gdańsku Oliwie, ul. Wita Stwosza 53.
Program inauguracji
9.30 – 10.00 rejestracja uczestników
9.30 – 10.00 konferencja prasowa
10.00 – 14.00 happening matematyczny
10.00 – 10.15 wystąpienie Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego
10.15 – 10.45 wystąpienia rektorów uczelni, inicjatorów Roku Matematyki na Pomorzu:
dr hab. prof. nadzw. Roman Drozd, Rektor Akademii Pomorskiej w Słupsku
prof. dr hab. inż. Henryk Krawczyk, Rektor Politechniki Gdańskiej
prof. dr hab. Bernard Lammek, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
10.45 – 11.00 Wybrane działania zaplanowane w ramach Roku Matematyki na Pomorzu, Adam Krawiec, dyrektor
Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego
11.00 – 11.45 wykład Wszechobecna matematyka, dr Zdzisław Pogoda, Instytut Matematyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
W ramach happeningu Uniwersytet zaproponował swoim gościom następujące stoiska:
- "Statystyczny tor przeszkód" - każdy podchodzący do stoiska mógł się zmierzyć z pewnym niecodziennym eksperymentem losowym (wykonywanie czegoś "na oko", odgadywanie liczby przez "wróżkę") – po wszystkim było można obejrzeć łączne zestawienie wyników i swój wynik na tle "populacji".
- Nowoczesna edukacja - przy stoisku przedstawiono zdobycze techniki, takie jak sensor Kinect z konsoli Xbox. Na przykładzie matematycznych gier edukacyjnych pokazano możliwości korzystania z tego urządzenia. Uczestnicy mogli wejść w interakcje z kinektem i za pomocą gestów zmieniać przebieg gry przy okazji dobrze się bawiąc.
- Gry matematyczne - Na stoisku uczniowie mieli okazję spróbować swoich sił rozwiązując łamigłówki zapałczane, logiczne, liczbowe, ale nie tylko... Mozna było też wystartować w turnieju gier matematycznych i zmierzyć się ze studentami Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego m.in. w grach Quatro, Pentago, Blokus, Pylos.
- Jak wygrać w teleturnieju, czyli paradoks Monty'ego Halla - na przykładzie paradoksu Monty'ego Halla pokazano jak zawodna może być nasza intuicja w zagadnieniach probabilistycznych. Chętni uczestnicy mogli zagrać w znaną grę "Idź na całość".
- Jak matematykę wykorzystać do zaprogramowania robotów? Pokaz robotów. Wykorzystanie "Królowej Nauk" w okiełznaniu robotów (nawet tych zbudowanych z LEGO). Matematyka nie musi być statyczna - ona jest dynamiczna jak każdy z nas.