Spotkania akademickie z kompetencji społecznych

Z wielką przyjemnością zapraszamy uczniów  z województwa pomorskiego do udziału w nowej odsłonie projektu „Zdolni z Pomorza”, jaką przygotował Uniwersytet Gdański.

W roku akademickim 2017/18 uruchamiamy cykl SPOTKAŃ AKADEMICKICH z zakresu kompetencji społecznych, obejmujący bezpłatne zajęcia prowadzone przez wykładowców akademickich dla chętnych uczniów w wybrane soboty na Wydziale Filologicznym UG w Gdańsku-Oliwie (ul. Wita Stwosza 55).


HARMONOGRAM REJESTRACJI NA SPOTKANIA AKADEMICKIE W SEM. LETNIM

ROKU AKADEMICKIEGO 2017/2018

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE


 

3 marca



SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Maski, twarze i gęby - czyli kulturowe gry z tożsamością. 


Opis:

Kogo widzimy, patrząc w lustro? A kogo widzą w nas inni? Co kształtuje nasze poczucie tożsamości? I czy mamy na nie wyłączny wpływ? Na te pytania próbują odpowiadać nie tylko takie nauki, jak psychologia czy socjologia, ale też literatura i sztuka. Jakże różną postać przybiera człowiek przedstawiany w dziełach literackich i scenicznych! Te przedstawienia nie są dziełem przypadku - zawsze stoi za nimi określona definicja ludzkiego "ja", charakterystyczna dla danej epoki lub dla danego twórcy. Jakie oblicza ludzkiej tożsamości reprezentuje maska? I czy odsłonięta twarz zawsze jest jej przeciwieństwem? A co oznacza zdegradowana forma twarzy, czyli Gombrowiczowska "gęba"? Odpowiedź na pytanie, kto patrzy na nas z lustra, wbrew pozorom nie jest taka prosta...


Rozpoczęcie rejestracji - 12 lutego, zakończenie rejestracji 26 lutego.
 

17 marca



VII i VIII KLASY SZKOŁY PODSTAWOWEJ, GIMNAZJUM

ŻYCIE CODZIENNE W DZIEWIĘTNASTOWIECZNYM MIEŚCIE


Opis:

Wiek XIX nazywany jest okresem pary i elektryczności, ponieważ to właśnie wtedy nastąpił intensywny rozwój techniki i przemysłu. Z XIX wieku pochodzi większość wynalazków ułatwiających i umilających codzienność człowieka – żarówka, maszyna do pisania, tramwaj, telefon, kinematograf. Może się więc wydawać, że życie ówczesnych ludzi przypominało nasze. A jednak było zupełnie inne.

Podczas spotkania akademickiego opowiemy o życiu w dziewiętnastowiecznym mieście. Dowiemy się, czym zajmowali się jego mieszkańcy: w jakich szkołach się uczyli i gdzie pracowali. Jak różniło się życie salonowego arystokraty od codzienności ubogiego robotnika? Czy ciekawi Was, co nosiły wówczas kobiety i jak ubierali się mężczyźni? Jak spędzano wolny czas? Gdzie się spotykano, o czym rozmawiano? Czym się interesowano i co czytano?

 

24 marca



SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Symbole, metafory, aluzje - czyli w kręgu zaszyfrowanych znaczeń.

Opis:


Na ile sposobów można podzielić się z innymi jakąś myślą lub informacją? Sama liczba języków, jakimi posługują się mieszkańcy Ziemi, przyprawia o zawrót głowy. A co ze znaczeniami, które nie figurują w żadnym słowniku, lecz są rezultatem unikalnych operacji na materii języka? Wiele mogą nam o tym powiedzieć poeci, najbieglejsi wirtuozi słów. Ale słowa nie są jedynym tworzywem zaszyfrowanych znaczeń. Może być nim materia każdej sztuki: malarstwa, filmu, teatru. Spójrzmy na te sztuki z perspektywy nieoczywistych komunikatów, jakie są w nich kodowane. Przyjrzyjmy się dziełom, które trzymają się konwencjonalnych zasad kodowania znaczeń oraz tym, które wyłamały się z tych zasad. I wreszcie - spróbujmy przełożyć artystyczny szyfr na język powszechnie zrozumiały. Przygotujcie się na pasjonującą gimnastykę umysłu.

Rozpoczęcie rejestracji - 5 marca, zakończenie rejestracji 19 marca.

 

21 kwietnia



SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Złudzenie prawdę Ci powie - czyli sekrety teatralnej blagi.

Opis:

Jesteśmy naprawdę wyjątkowi! Człowiek to jedyna istota obdarzona przez naturę wyobraźnią. Od zarania dziejów i od kołyski potrafimy robić z niej użytek, bawić się jej wytworami, fantazjować, śnić, działać na niby, ekscytować się tym, co zmyślone. Teatr jest sztuką, która ma najdłuższe doświadczenie w zaspokajaniu ludzkiej potrzeby obcowania „na żywo” z fikcją. Wypracował mnóstwo technik, które służą łudzeniu naszych zmysłów i poruszaniu uczuć. Dlaczego ludzki mózg potrafi „zarazić się” nieprawdziwymi, zagranymi emocjami? I dlaczego tak lubimy być oszukiwani przez zawodowych blagierów, jakimi są aktorzy? Zapraszamy Was na spotkanie z tajemnicami sztuki, wytwarzającej iluzję, w którą chcemy wierzyć. Odsłonimy przed Wami kulisy teatralnych sposobów oszukiwania widza. Pokażemy, że teatr – choć dzieje się na jawie – ma wiele wspólnego ze snem i z …zaświatami. Bądźcie pewni, że skutecznie rozbudzimy Waszą wyobraźnię!

Rozpoczęcie rejestracji - 3 kwietnia, zakończenie rejestracji 17 kwietnia.

 

19 maja



SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Co kto w swoich widzi snach - czyli nierealność jako paliwo sztuki.

Opis:

Powołaniem sztuki wcale nie musi być naśladowanie realnego świata. Zdaniem wielu wyżyny artyzmu osiąga ona właśnie wtedy, gdy uwalnia się od brzemienia realności. Rzeczywiście, wyobraźnia artystyczna znajduje niezwykłe źródło inspiracji poza rozumem, w wytworach naszej podświadomości. To dlatego do interpretacji dzieł sztuki tak często przydają się teorie psychoanalityczne Zygmunta Freuda lub Gustawa Junga. Przyjrzyjmy się utworom, które wywodzą się z takich nierealnych, wyśnionych światów. Zobaczmy, z jakiej materii artystycznej zostało stworzone to, co leży na antypodach naszej realnej rzeczywistości. I przekonajmy się, że warto zadać tym dziełom zupełnie przytomne pytania. W końcu sny mają nam naprawdę dużo do powiedzenia!

Rozpoczęcie rejestracji - 30 kwietnia, zakończenie rejestracji 14 maja.

 

9 czerwca



SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

W co grają ludzie - czyli o zabawie (trochę poważniej).

Opis:

Zabawa to wcale nie błahy temat. Homo ludens – „człowiek bawiący się” – jest przedmiotem poważnych dysertacji naukowych i punktem wyjścia rozważań o samych źródłach kultury. Bez zabawy, gier czy teatralizowania swoich zachowań nie potrafimy się obejść nie tylko w dzieciństwie, ale w całym dorosłym życiu. Współczesna humanistyka potrafi powiedzieć o nas coraz więcej właśnie na podstawie tego, w co gramy i jak się bawimy. Przyjrzyjmy się zatem, na ile ważna jest ta „niepoważna” sfera naszego życia. Przekonajmy się, jakie potrzeby i namiętności zaspokajają nasze gry i zabawy, dlaczego tak wiele potrafi od nich zależeć (z samym życiem włącznie!) i jak homo ludens objawia się w takich dziedzinach jak literatura czy sztuka.

Rozpoczęcie rejestracji - 21 maja, zakończenie rejestracji 4 czerwca.


SPOTKANIA AKADEMICKIE są darmowe i odbywają się na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku-Oliwie (ul. Wita Stwosza 55). Każde spotkanie trwa od 9:45 do 15.45 i składa z 6 godzin zajęć (1 wykład i 2 ćwiczenia) oraz 45-minutowej przerwy obejmującej zajęcia aktywizujące i bezpłatny posiłek. Zajęcia prowadzą wykładowcy akademiccy z Wydziału Filologicznego.


Aby zostać uczestnikiem wybranego spotkania, uczeń musi w okresie wyznaczonym na rekrutację przesłać zgłoszenie za pomocą linku rejestracyjnego: https://zdolnizpomorza.konfeo.com/pl/groups oraz wydrukować, podpisać (w przypadku uczniów niepełnoletnich podpis składa rodzic) i przynieść na spotkanie zestaw dokumentów dostępnych na stronie: https://mat.ug.edu.pl/zdolni/download..



 

Dokumenty powiązane z artykułem

  • Harmonogram spotkań akademickich UG kopetencje społeczne  
  • Spotkanie akademickie z kompetencji społecznych UG 17 marca  
  • Spotkanie akademickie z kompetencji społecznych UG 24 marca  
  • Spotkanie akademickie z kompetencji społecznych UG 3 marca  
  • Spotkanie akademickie z kompetencji społecznych UG 9 czerwca  
  • Spotkanie akademickie z kompetencji społecznych UG 19 maja  
  • Spotkanie akademickie z kompetencji społecznych UG 21 kwietnia  
  • 2018/02/23